Jak redukować stres? 7 pomysłów na codzienny relaks

Poradniki

Jak redukować stres? 7 pomysłów na codzienny relaks

Ania Lipińska

To chyba południowe korzenie Ani sprawiają, że nie może usiedzieć w miejscu. Stąd na jej nadgarstku znajdziesz coraz to nowsze sportowe zegarki, które namiętnie testuje w klubach fitness. Lubi włoską kuchnię i zna prawie każdy film.

07 września 2022

Stres to nieodłączny element naszego życia. Definiowany jako napięcie psychiczne w niektórych sytuacjach może działać na nas mobilizująco. Jednak w większości przypadków wywołuje nieprzyjemne skutki, które mogą mieć charakter długofalowy. Dziś zastanowimy się, w jaki sposób można wspomniane napięcie rozładowywać.

 

Czym jest stres?

Kiedy znajdujemy się w sytuacji zagrożenia lub nie możemy realizować ważnych dla nas celów, zadań i wartości, dochodzi do obciążenia organizmu w postaci zaburzenia systemu regulacji psychicznej. Wydzielają się wtedy hormony i substancje chemiczne, dzięki którym stres jest zjawiskiem mierzalnym. Wśród objawów towarzyszących stresowi można wymienić wzrost ciśnienia krwi, przyspieszenie akcji serca bądź napięcie mięśni. Świadomość własnej fizjologii pozwala szybciej pracować nad problemem u źródła. Jednym z narzędzi przydatnych w jej budowaniu są zegarki sportowe Garmin wyposażone w całodobowy pomiar poziomu stresu. Przejdźmy zatem do konkretów!

 

Pomysły na obniżenie poziomu stresu

1. Dobra forma to podstawa

Niektórym może wydawać się to banalny sposób, ale udowodniono naukowo, że regularna aktywność fizyczna, która pozwala zachować dobrą formę, wpływa na budowę fizjologicznych mechanizmów odporności na stres, dzięki którym radzenie sobie z nim staje się łatwiejsze. Lepiej znosimy sytuacje stresowe w codziennym życiu, wzrasta nasza wydolność oraz pułap tlenowy, a wiek sprawnościowy maleje.

 

Jak redukować stres - ćwiczenia

 

2. Wdech, wydech

Kontrolowanie oddechu to jedna z najskuteczniejszych form radzenia sobie ze stresem i redukowania jego poziomu. Skupianie się na wdechach i wydechach to czynność medytacyjna, która odciągnie Twoje myśli od bodźców stresowych. Świadomym oddychaniem wpływamy na pracę nerwu błędnego – gdy jest on aktywowany, czujemy przyjemne odprężenie. Kiedy nie wiesz, od czego zacząć, bo okazuje się, że oddychanie, gdy podchodzimy do niego świadomie, jest o wiele bardziej złożone, z pomocą przychodzą ćwiczenia oddechowe, w które wyposażono niektóre modele Garmin. Podążając za prostymi wskazówkami, będzie Ci łatwiej złapać rytm.

 

Jak redukować stres - oddech

 

3. Pożegnaj się z używkami

Abstynencja znacząco wpływa na redukcję poziomu stresu. Alkohol odpowiada za stymulację układu współczulnego, a ten wytwarza hormony stresu, przyspiesza pracę serca czy podnosi ciśnienie. Trunki wpływają także na efektywność snu, która obniżona może prowadzić do wzrostu niepokoju i utrudniać regenerację. Co ważne, mówimy tu nawet o jednym piwie czy drinku. Nawet tak małe ilości znacząco wpływają na nasz organizm. Działanie pobudzające stres wykazują również kofeina i nikotyna.

 

4. Ureguluj swój rytm dobowy

Rytm dobowy to cykliczne czynności, które zazwyczaj podpowiada nam zegar biologiczny. W pędzący świecie pełnym stymulacji (świetlnych, dźwiękowych itd.) łatwo jest go rozregulować. Przypadkowe pory posiłków, zbyt krótki lub zbyt długi sen – niezaopiekowane potrzeby fizjologiczne prowadzą do wzrostu poziomu stresu. Warto więc zadbać o to, kiedy jemy (dobrze, żeby pory posiłków były w miarę stałe) i jak śpimy. Chodzenie spać i wstawanie o podobnej porze z początku może sprawiać trudności, ale gdy organizm się przyzwyczai, jest zbawienne dla jego pracy. Czuwanie nad higieną snu ułatwi funkcja jego monitorowania, którą znajdziesz w zegarkach Garmin. Ponadto warto zadbać o przyjemny klimat w sypialni – powinna nam się ona kojarzyć z odpoczynkiem. Temperatura niższa niż w pozostałych pomieszczeniach, ciepłe, rozproszone światło, wywietrzenie pokoju przed snem, miły zapach – to rzeczy, które z pewnością pomogą.

 

jak redukować stres Polar

 

5. Nie przebodźcowuj się

Współczesny świat dostarcza nam ogrom bodźców, które mają ogromny wpływ na działanie układu nerwowego. Mogą powodować uczucie przytłoczenia i wzmagać stres. Wyróżniono nawet jego specjalny rodzaj – stres informacyjny – który jest wynikiem nadmiaru informacji, reakcją organizmu na niemożność ich kontrolowania. Dlatego dobrze jest kontrolować czas spędzany w social mediach i na portalach informacyjnych, spędzać czas w naturze, ciszy, bez ekranów i światła niebieskiego. Organizm ma wtedy chwilę wytchnienia, która pozwala rozładować zgromadzone napięcia i stres.

 

6. Zadbaj o relaks

Relaks to inwestycja w siebie. Tylko dobrze naoliwiony mechanizm może działać bez szwanku i tak samo jest z naszym organizmem. Zachowanie balansu praca-relaks to wymagający, ale skuteczny sposób na redukcję stresu. Jak się zrelaksować? Pewnie sam/a wiesz, co najlepiej sprawdza się u Ciebie. Jeśli nie, warto poeksplorować – kąpiel z olejkami eterycznymi, relaksującą muzyką, wciągająca lektura, masaż usuwający napięcia, układanie puzzli, spacer czy leżenie i nierobienie nic.

 

Jak redukować stres - relaks

 

7. Przelej swoje myśli na papier lub porozmawiaj z bliskimi

Pisanie intuicyjne może być pomocą w obniżaniu poziomu stresu. Przelanie myśli na papier pozwala symbolicznie oczyścić głowę. Taki rodzaj prowadzenia dziennika polega na pisaniu tego, co akurat przychodzi Ci na myśl, bez specjalnego zastanawiania się, czy analizowania. Pozwala nabrać dystansu, a w efekcie przynosi ulgę, która przekłada się na zmniejszenie stresu. Podobnie działa opowiedzenie o problemach komuś bliskiemu.

 

Jak redukować stres - journaling

 

Redukcja stresu z zegarkiem Garmin

Jak widzisz, sposobów na obniżanie poziomu stresu jest wiele. Najlepiej działają w zestawie, ale gdy nie jest to możliwe, doskonale sprawdzi się metoda małych kroków, która pozwoli przyzwyczaić się do nowych nawyków, a przede wszystkim, utrzymać je. Zegarki Garmin dzięki swojej szerokiej funkcjonalności świetnie sprawdzą się jako pomoc przy walce o lepsze, spokojniejsze i bezstresowe życie. Pomogą uregulować sen i prześledzić jego poszczególne fazy, poprowadzą przez oddychanie relaksacyjne i pomogą wejść na sportową ścieżkę.


Ania Lipińska

To chyba południowe korzenie Ani sprawiają, że nie może usiedzieć w miejscu. Stąd na jej nadgarstku znajdziesz coraz to nowsze sportowe zegarki, które namiętnie testuje w klubach fitness. Lubi włoską kuchnię i zna prawie każdy film.

Inne wpisy tego autora

Poradniki

Jak zdrowo biegać? Uprawiaj sport w odpowiedni sposób

Jak rozpocząć swoją przygodę ze zdrowym bieganiem? Podpowiadamy, w jaki sposób najlepiej się przygotować do biegu oraz co zrobić, żeby nasza dotychczasowa aktywność weszła na wyższy poziom.
Czytaj dalej

Garmin

Ambasadorzy Garmin - w drodze na szczyt z niezawodnymi zegarkami

Poznaj wyjątkowych ambasadorów marki Garmin - przeczytaj o ich osiągnięciach i dowiedz się, które zegarki z oferty producenta wspierają ich w codziennych treningach! Sprawdź, co łączy sprzęt Garmin i jego przedstawicieli.
Czytaj dalej

Venezianico

Premiera Venezianico Nereide GMT - włoski zegarek nurkowy z modułem GMT

Nowość od włoskiej marki Venezianico! Sprawdź kolekcję premierowych zegarków Venezianico Nereide GMT 39 z najnowszym automatycznym kalibrem GMT od firmy Seiko.
Czytaj dalej

Meller

Filtry UV w okularach przeciwsłonecznych

Okulary przeciwsłoneczne to modny dodatek, który chroni nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Dowiedz się razem z nami, czym różnią się poszczególne kategorie filtrów UV.
Czytaj dalej

Adidas

Streetwear, minimalizm, a może casual? Propozycje adidas Originals

Marka adidas Originals powraca do nas w nowym, odświeżonym stylu, proponując wyjątkowe zegarki. Oryginalne wzornictwo, młodzieżowy charakter i najwyższa jakość - poznaj modele adidas Originals!
Czytaj dalej

Tissot

Światowa premiera specjalnej edycji Tissot x Tour de France 2022. Ścigaj się z najlepszymi na trasie Kopenhaga-Paryż!

Fani wyścigów kolarskich i Tour de France z pewnością długo wyczekiwali na ten zegarek od marki Tissot. Odkryj niezwykłą nowość - Tissot T-Race Cycling Tour de France 2022 Special Edition!
Czytaj dalej
Pokaż wszystkie