Crowdinvesting to model biznesowy, o którym słyszy się coraz częściej. Jest szansą na wybicie się obiecujący start-upów i małych przedsiębiorstw. Na tę nowoczesną metodę finansowania zdecydowała się także polska marka Balticus, która ma już za sobą dwie udane kampanie. Czym dokładnie jest crowdinvesting i jak działa w praktyce?
Balticus to, jak wskazuje nazwa, marka znad morza. Powstała w Gdyni, założona przez Bartosza Knopa, który przez wiele lat pracował na rynku skandynawskim, zajmując się konserwami rybnymi. Żyłka do interesów sprawiła, że po powrocie do kraju postanowił rozkręcić własny biznes. Mimo że interes nie ma skali światowej, można powiedzieć, że rozwija się stale i dynamicznie. Z roku na rok marka odnotowuje coraz wyższą sprzedaż.
Balticus tworzy głównie zegarki wchodzące w skład stałych kolekcji marki oraz serie limitowane. Na zamówienie powstają także modele będące nagrodami w konkursach lub prezentami.
Crowdinvesting, inaczej także crowdfunding, to sposób finansowania działalności danego przedsiębiorstwa, który polega na tym, że środki tworzące kapitał pozyskiwane są od wielu osób. Są to raczej małe kwoty, w zamian za które inwestorzy otrzymują akcje spółki. W celu przeprowadzania takich zbiórek powstały specjalne platformy, gdzie projektodawcy mogą ogłaszać swoje pomysły. Kwoty wejścia zaczynają się tam już od kilkudziesięciu złotych, co sprawia, że inwestorem może zostać każdy. Zaletą takiego rozwiązania jest zdywersyfikowane ryzyko w przypadku inwestowania w różne projekty.
Balticus ze swoją pierwszą kampanią crowdfundingową wystartował w 2020 roku. Zaowocowała ona zebraniem ponad 500 inwestorów, dzięki którym łącznie udało zebrać się 1,65 miliona złotych. Zgromadzone środki umożliwiły wypuszczenie modeli takich jak Balticus Nomad, Balticus Anglerfish - Żabnica, Balticus Grey Seal oraz Balticus Deep Water.
Od grudnia 2020 roku marka ma umowę z Hashtag.pl, który jest wyłącznym dystrybutorem produktów Balticus w Polsce, ale też poza granicami kraju, np. w Niemczech, Czechach, Wielkiej Brytanii oraz na Słowacji.
W maju roku 2021 marka po raz kolejny ruszyła z emisją akcji. Jednym z nowych celów stało się wypuszczenie linii zegarków Balticus, które byłyby sprzedawane w zestawie z luksusową butelką whisky. Druga zbiórka trwała trzy miesiące i odbyła się za pośrednictwem platformy Crowdway.
Jak pokazuje przykład marki Balticus, crowdinvesting to doskonały wybór dla małych przedsiębiorstw o dużym potencjale. Umożliwia gromadzenie kapitału w nowoczesny sposób, angażując społeczność zgromadzoną wokół marki. Dzięki tej metodzie inwestorem może zostać każdy - jak pokazują dotychczasowe zbiórki Balticusa, chętnych nie brakuje!